Monday 21 October 2013

Didik diri tepati masa - Siri 2

sambungan...

bagi diri saya, sebenarnya saya melihat kejayaan seseorang mengurus masa berkait dengan latar belakang pendidikan dan kerjaya seseorang.
Jarang saya melihat atau berhadapan dengan situasi di mana golongan profesional berhadapan dengan masalah mengurus masa.
tidak dinafikan memang ada segelintir daripada golongan profesional yang gagal mengurus masa.
tapi majoritinya berjaya dalam mengurus masa.

Saya ingin berkongsi sikap mantan Perdana Menteri Malaysia, YABhg Tun Dr. Mahathir Mohamad.
di sini bukan berkaitan politik, tapi dari sudut sikap positif yang perlu dicontohi.

saya bercerita kembali, ceritanya lebih kurang seperti dibawah..

ketika Dr. M & Tun Dr. Siti Hasmah meluangkan masa membeli belah, Tun Siti Hasmah bagi tau kpd Dr. M yang dia nak membeli di satu 'shop'. Maka Dr. M kata "okay, tapi jangan lama sngat, 10 minit je"
Dr. M pun tunggu di luar 'shop' tersebut.
Tun Siti Hasmah masuk ke dalam 'shop' tersebut & memilih barangan. 10 minit masa berlalu, Tun Siti Hasmah belum keluar lagi dari 'shop' tersebut. lalu Dr. M masuk dalam 'shop' tadi dan beliau tunjuk jam tangan sebagai isyarat masa dah lebih 10 minit.

di sini kita dapat lihat betapa hebatnya seorang Negarawan mengurus masa. sebab itu saya kaitkan kejayaan mengurus masa dengan latar belakang akademik & kerjaya.

orang yang berjaya mengurus masa kebisaannya adalah orang yang berjaya dalam akademik dan kerjaya.. itu hakikat buat masa ini.. 

No comments:

Post a Comment